Start Blog Porady Ocena stanu tarcz hamulcowych i pomiar

Ocena stanu tarcz hamulcowych i pomiar

09. 10. 2019
|
kategoria Porady

Ocena wizualna tarczy hamulcowej – co świadczy o jej zużyciu ?


Biorąc pod uwagę sprawdzanie wzrokowe, jest kilka sytuacji, które absolutnie kwalifikują te części do natychmiastowej wymiany. Zalicza się do nich między innymi:

  • głębokie ogniska korozji na powierzchni roboczej – tam, gdzie bezpośrednio dotyka klocek,
  • poważne zarysowania, które są wyraźnie wyczuwalne pod paznokciem,
  • różnica grubości tarcz (w czasie hamowania kierownica mocno drży),
  • pęknięcia, wyszczerbienia i inne defekty mechaniczne.


Są to sytuacje oczywiste, w których konieczność wymiany tych podzespołów nie podlega żadnej dyskusji. Często jednak na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się wyglądać bardzo dobrze. To na tym etapie wiele warsztatów mechanicznych nie dokonuje najważniejsze oceny – sprawdzenie grubości tarczy hamulcowej.


 

Jaka powinna być grubość tarcz i dlaczego jest ona tak ważna?


Nie ma jednej, ogólnie przyjętej dopuszczalnej grubości tych części. Należy pamiętać o tym, że producenci projektują swoje auta, uwzględniając wiele parametrów technicznych. Rozmiar hamulców zależny jest między innymi od mocy silnika, masy całego pojazdu i sposobu jego eksploatacji (auto miejskie, terenowe lub wyścigowe).


Sama średnica jest bezpośrednio odpowiedzialna za skuteczność zatrzymywania. Im większa płaszczyzna styku klocków z metalem, tym łatwiej zatrzymać pędzący pojazd o bardzo dużej masie. Drugim parametrem jest grubość tej powierzchni. W czasie hamowania tarcze bardzo mocno się nagrzewają. Im będą one grubsze, tym lepiej rozkłada się ciepło i łatwiej je odprowadzić. Przegrzane hamulce tracą swoją skuteczność, a przy tym szybko może dojść do uszkodzenia samych tarcz.


To z tego powodu kontrolowanie ich grubości jest tak istotne. Głównie od tej wartości zależy, czy części nadają się już do wymiany, czy jeszcze nie. Każdy producent tych podzespołów dokładnie podaje grubość nominalną (dla nowego elementu) oraz minimalną dopuszczalną. Jeśli wartość zbliża się do dolnej granicznej lub już ją przekracza, konieczna jest wymiana.


 

Wymiarowanie tarcz hamulcowych – jak dopasować je do auta?


Wiele osób ma problemy z odpowiednim dopasowaniem części do swojego pojazdu. Często okazuje się, że do jednego modelu w sklepach jest kilka opcji rozmiaru. Skąd takie różnice?


Jeden tylko model samochodu może być dostępny dla klientów w wielu różnych wersjach. Na przykład auto typowo do miasta będzie wyposażone w silnik o niewielkiej pojemności. Ten sam pojazd może być oferowany również w konfiguracji sportowej. Znajdzie się tam mocniejsza jednostka napędowa i większe koła. W tym drugim przypadku tarcze prawie na pewno będą grubsze i o większej średnicy.


Najlepiej więc skorzystać z katalogu części, dokładnie wybierając model swojego auta. Metodą najskuteczniejszą jest weryfikacja podzespołu na podstawie nr VIN. Bardzo rzadka ale zdarza się tak, że I w ten sposób nie udaje się jednoznacznie dobrać odpowiednich tarcz, wtedy koniecznym jest zmierzenie średnicy czy np grubości lub wysokości ich by mieć pewność prawidłowego doboru.


 

Czy można zakładać tarcze w rozmiarze innym niż dedykowany?


Teoretycznie nie ale w praktyce można to zrobić jednak w większości przypadków wymaga to trochę większej ingerencji w układ, np zmiana zacisków czy jarzm. Na pewno odradzamy montowanie mniejszych części, gdyż wyraźnie obniży się skuteczność hamowania, wybór większych podzespołów poprawi ten parametr. Tarcze hamulcowe grubsze i o większej średnicy będą wymagały potężniejszych zacisków, do tego inne będą klocki, co wiąże się właśnie z wymianą jarzm. Nierzadko modyfikacja musi dotyczyć również pompy hamulcowej. Standardowa może mieć zbyć małą wydajność.


Zdecydowanie najlepiej pozostać przy tarczach i klockach sugerowanych przez producenta. Modyfikacje są zalecane tylko wtedy, gdy pojazd z typowo użytkowego ma zyskać charakter sportowy. Zadanie to jednak zawsze należy pozostawić w rękach doświadczonych mechaników. A gdy chcemy po prostu podnieść skuteczność naszych hamulców nie ingerując zbytnio w układ zaleca się zastosowanie klocków o wyższym współczynniku tarcia i wytrzymałości temperaturowej oraz tarcz modyfikowanych np wierconych, które również bardzo znacząco poprawią bezpieczeństwo.