Start Blog Porady Co ile powinno się wymieniać klocki hamulcowe?

Co ile powinno się wymieniać klocki hamulcowe?

22. 09. 2022
|
kategoria Porady
Układ hamulcowy to jeden z kluczowych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Od jego sprawności zależy nasze życie i zdrowie. Wymiana klocków hamulcowych to istotna czynność, decydująca o sprawności całego układu. Z tego artykułu dowiesz się jaką rolę odgrywają klocki hamulcowe i jak często trzeba je wymienić.

Jak działają klocki hamulcowe?
Podstawowym zadaniem klocków hamulcowych jest zatrzymanie pojazdu. W czasie hamowania klocki całą swoją powierzchnią przylegają do tarcz hamulcowych powodując tarcie prowadzące do utraty prędkości przez samochód. Klocki hamulcowe osadzone są w zaciskach wraz z tłoczkami, które po naciśnięciu pedału hamulca rozpychają się i dociskają klocek do tarczy hamulcowej. W czasie hamowania wytwarza się wysoka temperatura sięgająca nawet 1000 stopni oraz pył hamulcowy.

Jak często wymieniać klocki hamulcowe?
Niektórzy kierowcy planują wymianę klocków po przejechaniu określonej liczby kilometrów, inni robią po pojawieniu się specyficznych objawów np. metalicznego pisku, a jeszcze inna grupa wymienia klocki po przeprowadzeniu oględzin stanu ich zużycia. Każda z tych metod jest poprawna, ale żadna nie jest tą jedyną obowiązującą.
Przyjmuje się, że wymiana jest konieczna po przejechaniu dystansu od 20 do 50 tys. kilometrów.  Jeżeli samochód porusza się głównie po mieście wówczas ten przebieg będzie bliższy dolnej granicy ponieważ jazda miejska wymusza częstsze hamowanie co prowadzi do szybszego zużycia okładziny cierniowej. W pojazdach jeżdżących głównie na dłuższych trasach klocki mogą starczyć nawet na 50 – 60 tys. km, oczywiście i od tej reguły zdażają się odstępstwa.

W niektórych sytuacjach klocki wykazują jednak nieco dłuższą żywotność ponieważ ich zużycie zależy również od:
    • stylu jazdy – dynamiczna jazda, częste i gwałtowne hamowania skracają żywotność klocków
    • rozwijanych prędkości – jazda z dużymi prędkościami wiąże się często z koniecznością wykonywania gwałtownych hamowań, które znacząco obciążają       układ hamulcowy
    • jakości klocków – tańsze klocki hamulcowe wykonane są z materiałów gorszej jakości, co przekłada się na szybsze zużywanie się okładzin ciernych

Objawy zużycia klocków hamulcowych
Pierwszym objawem zużytych klocków jest charakterystyczny metaliczny pisk podczas hamowania. Dotyczy to klocków wyposażonych w tak zwane czujniki akustyczne czyli specjalne blaszki, które delikatnie ocierają się o tarczę hamulcową w momencie kiedy okładzina jest już mocno wytarta. Większość nowszych modeli samochodów wyposażona jest w elektroniczne systemy, które informują kierowcę o konieczności wymiany.
Wydłużenie drogi hamowania i ogólne obniżenie skuteczności hamowania to kolejny objaw wyeksploatowanych klocków hamulcowych. W początkowej fazie ta różnica jest niewielka, i z tego powodu czasami trudno ją dostrzec ale w połączeniu z innymi objawami może stanowić czytelny sygnał o konieczności odwiedzenia warsztatu.
Możemy również samodzielnie kontrolować stan okładzin na klockach hamulcowych. Jej grubość w większości przypadków łatwo sprawdzimy zaglądając przez felgę. Dopuszczalna grubość okładziny to 1,5mm i przy takiej grubości powinniśmy natychmiastowo przystąpić do wymiany klocków. Zużycie okładzin poniżej tej grubości powoduje drastyczne obniżenie ich efektywności. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do uszkodzenia tarcz a nawet zacisków.