Jak dbać o układ hamulcowy w zimie
Jak dbać o układ hamulcowy w zimie?
Śnieg na drodze i silnie mrozy to uroki zimy w naszym kraju. W takich warunkach pogodowych warto a nawet trzeba mieć sprawny układ hamulcowy. Przedstawiamy naszym zdaniem najważniejsze wskazówki, na co zwrócić uwagę podczas rutynowego przeglądu układu hamulcowego zimą.
Kondycja tarcz i klocków hamulcowych
Oczywiście najlepiej jest dokładnie sprawdzić stan techniczny tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych w trakcie zmiany opon z letnich na zimowe. Zdarzają się jednak takie sytuacje, w których tego nie zrobiliśmy. Coraz więcej kierowców decyduje się na używanie ogumienia wielosezonowego.
Warto jednak spojrzeć na kondycje naszych hamulców, jeśli wybieramy się w dłuższą podróż na zimowe ferie. Jedna dodatkowa czynność pozwala uniknąć problemów ze znajdującymi się na granicy bezpiecznego zużycia tarcz hamulcowych lub okładzin klocka hamulcowego.
Poziom płynu hamulcowego
Regularna kontrola płynu hamulcowego to jedna z podstaw dbania o prawidłowy stan układu hamulcowego. Od jego ilości zależy wydajność całego układu hamulcowego i nasze bezpieczeństwo. W związku z tym warto regularnie zaglądać pod maskę i sprawdzać, czy na pewno w zbiorniku znajduje się wystarczająca ilość płynu hamulcowego. W sprawnym aucie poziom płynu hamulcowego obniża się wraz ze zużyciem klocków. Jest to normalne i nie należy go w żadnym razie dolewać, ponieważ po wymianie klocków na nowe i wciśnięciu tłoczków płynu będzie za dużo i wyleje się ze zbiorniczka. Jeśli poziom płynu jest poniżej wartości minimum, należy przed uzupełnieniem najpierw sprawdzić przyczynę ubytku a dopiero później ewentualnie uzupełnić braki.
Sprawdź przewody hamulcowe
Kolejnym bardzo ważnym elementem są przewody hamulcowe. W samochodach najczęściej spotyka się dwa rodzaje przewodów: pierwsze określa się, jako twarde przewody hamulcowe, które mogą być wykonane między innymi z miedzi lub stali. Ich żywotność najczęściej szacuje się na kilkanaście lat. Oczywiście wszystko jest zależne od warunków, w jakich na co dzień porusza się nasze auto. Drugim rodzajem przewodów hamulcowych są przewody miękkie. Najczęściej wykonuje się je z elementów gumowych. W ich przypadku żywotność jest krótsza i mogą one wymagać zmiany nawet po kilku latach.