Start Blog Produkty Klocki hamulcowe EBC Racing RP-1

Klocki hamulcowe EBC Racing RP-1

28. 08. 2020
|
kategoria Produkty

EBC Racing RP-1 to nowoczesne, wyczynowe klocki hamulcowe


Wspomniany przez nas produkt to nowość na rynku, która pojawiła się w połowie 2019 roku. Firma EBC chwali się, że do ich produkcji opracowała innowacyjną mieszankę. To połączenie włókien aramidowych, które mają oferować lepsze parametry pracy klocka, niż produkty konkurencji. Zastosowanie ich w samochodzie ma zapewnić, m.in.:

  • doskonałą siłę hamowania w każdych warunkach,
  • dużą skuteczność działania nawet przy niedogrzanych klockach hamulcowych (nie jest to standardem w tym segmencie produktów),
  • wysoką precyzję w kontrolowaniu siły hamowania,
  • ograniczenie zużycia (ekonomiczna eksploatacja),
  • bardzo niskie pylenie.


Producent szczyci się wynikami przeprowadzonych przez siebie testów na torze. Wyczynowa jazda autem Nissan GT-R pokazała m.in., że klocki samochodowe EBC Racing RP-1 nie generują niekorzystnych hałasów odraz drgań.



Czy warto zainwestować w wyczynowe klocki hamulcowe?


W tym momencie należy jednak wyjaśnić, czym jest seria klocków wyczynowych, do której zalicza się EBC Racing RP-1. Jeśli chciałbyś je zamontować w swoim samochodzie, musisz uważać. Są to bowiem części przeznaczone do stosowania w zasadzie jedynie na zamkniętych torach wyścigowych. Nie posiadają homologacji R90, która jest podstawą dopuszczenia części do użytku na drogach Unii Europejskiej.


Są one dedykowane przede wszystkim profesjonalnym kierowcom sportów motorowych. Stosują je także amatorzy, ale tylko podczas jazdy samochodem po zamkniętym torze. Jeśli zamontujesz je w pojeździe, nie będziesz mógł poruszać się po drogach publicznych. Pamiętaj, że takie auto może nie przejść przeglądu technicznego. Co gorsza, jeśli spowodujesz wypadek, ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania z OC komunikacyjnego.



Sportowe klocki hamulcowe – jakie są ich zalety?


Oddzielną kategorię produktów stanowią tzw. klocki sportowe, które w przeciwieństwie do wyczynowych mogą być montowane w autach cywilnych. Części te stosuje się przede wszystkim po to, aby:

  • zwiększyć efektywność hamowania,
  • zmniejszyć ryzyko przegrzania układu (samochodowe klocki sportowe mają okładziny z materiałów zdolnych wytrzymać dużo wyższe temperatury, niż ich standardowe odpowiedniki),
  • ograniczyć zjawisko pylenia, które w skrajnych przypadkach zmniejsza siłę hamowania.


Jeśli jeździsz samochodem sportowym, wybór tych produktów jest dobrym rozwiązaniem. Musisz jednak pamiętać, że wymiana samych klocków hamulcowych to za mało. Powinieneś postawić również na wzmocnione tarcze. Ich standardowe odpowiedniki mogą odkształcać się pod wpływem wysokiej temperatury.



Sportowe klocki samochodowe mają pewne wady


Musisz liczyć się z tym, że w przeciwieństwie do wyczynowych klocków hamulcowych, np. EBC Racing RP-1, będą się dość szybko zużywać. Oznacza to, że decydując się na nie, znacząco skrócisz interwały ich wymiany. Jeśli dodasz do tego wysoką cenę tych części, eksploatacja takiego auta może okazać się bardzo kosztowna.


Pewną wadą jest także to, że mogą one głośno pracować (głównie piski) i generować nieprzyjemne wibracje na pedale hamulca. Pamiętaj także o konieczności tzw. dogrzania całego układu. Materiał, z którego wykonuje się te okładziny cierne, musi mieć odpowiednią temperaturę, aby zapewniał wysoką skuteczność hamowania.



Dlaczego fabryczne klocki hamulcowe nie zawsze się sprawdzają?


Wielu czołowych producentów części samochodowych, w tym EBC, nieustannie pracuje nad nowymi technologiami produkcji klocków. Wynika to z faktu, że ich standardowe wersje mają wiele wad, które dyskwalifikują je z użycia w sportach motorowych. Do najważniejszych zalicza się:

  • bardzo duże pylenie,
  • wyraźny spadek siły hamowania wraz ze wzrostem temperatury klocków i tarcz hamulcowych,
  • ryzyko odkształcania się części,
  • bardzo szybkie zużycie przy intensywnej eksploatacji,
  • niską precyzję hamowania.


Zwykłe klocki w zupełności wystarczą przy standardowej eksploatacji samochodu


Jako kierowca poruszający się autem tylko po drogach publicznych raczej nigdy nie doświadczysz powyższych wad. W przypadku takiej eksploatacji pojazdu montaż sportowych lub wyczynowych klocków np. EBC Racing RP-1 nie ma większego sensu. Zaletą ich standardowych wersji jest bardzo tania i prosta produkcja, która przekłada się na niską cenę sprzedaży.


W czasie codziennej jazdy raczej nie rozgrzejesz układu hamulcowego do niebezpiecznych temperatur. Wyjątkiem mogą być osoby dużo podróżujące po górach. Części te odznaczają się również długą żywotnością, przez co zazwyczaj wymienia się je co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.


Sprawność układu hamulcowego to absolutna podstawa

Korzystając z samochodu na co dzień, powinieneś skupić się przede wszystkim na sprawności całego układu hamulcowego. Pamiętaj, aby regularnie kontrolować:

  • stan klocków oraz tarcz,
  • poziom płynu hamulcowego,
  • stan przewodów, zarówno sztywnych, jak i giętkich.


Nie zapominaj również o tym, aby wymieniać płyn w układzie zgodnie z interwałem, jaki przewiduje producent samochodu. Oprócz tego zawsze stawiaj na części renomowanych marek. Tylko wtedy masz pewność, że hamulce nie zawiodą w skrajnych sytuacjach drogowych.



Dobrej jakości samochodowe klocki hamulcowe nie muszą być drogie

Znasz już różnice pomiędzy częściami wyczynowymi, sportowymi oraz standardowymi. Mamy nadzieję, że powyższe informacje ułatwią Ci podjęcie trafnej decyzji związanej z zakupem klocków hamulcowych. Jeśli szukasz części sprawdzonych marek w przystępnych cenach, zajrzyj do naszego sklepu internetowego LEWIAN. Mamy podzespoły wielu znanych producentów, w tym ATE, BREMBO, TRW oraz EBC. Zamawiaj je u nas i bezpiecznie podróżuj swoim samochodem!