Start Blog Porady Na czym polega docieranie hamulców

Na czym polega docieranie hamulców

20. 09. 2019
|
kategoria Porady


W jakim celu dociera się klocki oraz tarcze ?

 

Na początek przypominamy, że wymiana tych elementów to nie wszystko. Należy również usunąć korozję i zanieczyszczenia z  jarzma, zacisku oraz z piasty. Dodatkowo koniecznie trzeba sprawdzić stan techniczny tłoczków, uszczelek oraz ilość płynu hamulcowego. Docieranie jest ostatnim etapem. Można je połączyć z ogólną oceną efektywności działania zregenerowanego układu hamulcowego.
 

Główną istotą wspomnianego wyżej procesu jest zdeponowanie przez klocki na powierzchni tarczy cienkiej warstwy materiału. W mechanice często określa się to jako wytworzenie tak zwanego „filmu”. Elementy cierne podczas tego procesu dopasowują się do konkretnych warunków pracy. Każdy kierowca ma inny styl jazdy. Różne są także parametry techniczne układów hamulcowych dla poszczególnych modeli aut. Do tego dochodzi konstrukcja samych klocków, gdzie odmienne mogą być takie parametry, jak zakres bezpieczniej temperatury pracy, twardość oraz współczynnik tarcia. Z tych wszystkich powodów części muszą zostać poddane procesowi docierania, aby mogły się ułożyć i prawidłowo działać. 
 

Poprawne przeprowadzenie tej czynności gwarantuje przede wszystkim:

  • wysoką skuteczność i lepszą modulację siły hamowania,
  • zmniejszone zużycie części ciernych,
  • redukcję poziom hałasu podczas zatrzymywania pojazdu.
 

Czym może skończyć się jazda z nieprawidłowo dotartymi hamulcami ?

 

Konsekwencje dotartych nieprawidłowo tarcz oraz klocków mogą być przeróżne. Zalicza się do nich między innymi:

  • piszczenie,
  • wydłużona droga hamowania,
  • nierównomierne i szybsze zużycie elementów ciernych,
  • drganie kierownicy podczas zatrzymywania auta.


Konsekwencje czasem bywają jeszcze poważniejsze i mogą pojawić się bardzo szybko po naprawie. Dotyczą one głównie osób uwielbiających dynamiczną jazdę lub użytkowników ciężkich pojazdów z mocnymi silnikami. Czy słyszałeś kiedyś o zjawisku zeszklenia klocków hamulcowych? Jest ono naprawdę niepożądane.


Na powierzchni ciernej dosłownie pojawia się szklista, błyszcząca warstwa uszkodzonego materiału. To efekt przegrzania i bezpośrednia konsekwencja korzystania z niedotartych części. Mieszanka nie miała czasu na ułożenie się i dopasowanie do trudnych warunków pracy. Kilkanaście, a czasem nawet kilka ostrych zatrzymań pojazdu następujących krótko po sobie - to wystarczy, aby doprowadzić do takiego stanu. Przegrzane w ten sposób klocki nadają się jedynie do śmieci. Hamulce są „gumowe” i ich efektywność pozostawia wiele do życzenia. Uszkodzeniu mogą ulec również tarcze, choć nie zawsze tak się to kończy.



Jak powinna wyglądać prawidłowa procedura?


Teorie na temat docierania są różne. Najwięksi producenci, w tym ATE, BREMBO, TEXTAR , FERODO czy ZIMMERMANN opisują ten proces na swój sposób. Nigdy jednak nie należy zapominać o przeprowadzeniu docierania po wymianie tarcz i klocków. Najlepiej zdać się po prostu na pomoc doświadczonych mechaników lub zapoznać się z procedurą docierania klocków na stronie internetowej ich producenta. Niedopilnowanie tego może skończyć się nie tylko koniecznością ponownej naprawy całego układu hamulcowego. To także wydłużenie drogi zatrzymywania pojazdu i, co za tym idzie, pogorszenie bezpieczeństwa. Większość producentów zaleca dodatkowo, aby przez pierwsze 300 km (w miarę możliwości) unikać częstego, dynamicznego zatrzymywania auta. Im lepiej ułożą się i spasują ze sobą wszystkie elementy, tym podróż będzie bezpieczniejsza, a eksploatacja przyjemniejsza i dłuższa.